torsdag den 27. november 2014

Preliminära funderingar kring Karlsson på taket som ockupant

Preliminära funderingar kring Karlsson på taket som ockupant
av Albert Lindgren, Ordkonst

Det första mötet: Karlsson flyger förbi Lillebrors fönster, hoppar in genom fönstret, spränger Lillebrors ångmaskin, säger att det är en världslig sak och flyger därifrån. Hans handlingsmönster påminner om en stereotyp (ofta manlig) rockstjärnas schematiska agerande: går in i logen, äter något som man antar tillhör en, slår sönder något, och tar en taxi därifrån.
Det råder en tydlig asymmetri i makt- och styrkeförhållandet mellan Karlsson och Lillebror. Karlsson är dominant och självhävdande. Enligt egen utsago är han bäst i världen på allting, och han placerar därmed alltid Lillebror i underläge, som oegentlig. Han är bland annat världens bästa konstflygare, ångmaskinsskötare, snabbstädare, byggmakare, filurare, snabblöpare, tuppmålare, barnskötare, eldsläckare, trollerimakare, tårtätare, rävmålare, spionfångare, grej, barn-se-eftrare, påhitt, och äpple-additionerare. Han är oerhört expansiv. När han byggt ett torn av byggklossar med en köttbulle uppepå och flugit iväg, och kommer tillbaka och upptäcker att tornet inte står kvar, så förebrår han Lillebror för att tornet inte är intakt. Han kräver att Lillebror skulle ha bevarat hans byggklossar, som i princip är till för att byggas upp och rivas ner, som ett monument över hans egen storslagna existens:

Världens bästa byggmakare bygger ett torn och vad händer? Sätter någon opp ett litet staket omkring det och vakar över att tornet får stå kvar i alla dagar? Nej då, långtifrån! River ner och förstör, det gör dom, och äter opp andras köttbullar!”

Som kompensation vill Karlsson ha ”nån liten present” så att han kanske blir glad igen, och Lillebror ger honom sin ficklampa.

Är Karlsson på taket en ockupant?
Vem är man när någon som just har varit i ens närhet och påverkat en plötsligt försvinner? Det sker en omdefiniering av jaget i varje möte. Handlingarna förändras, kanske ordvalen, kanske dialekten, kanske tonläget.
Den andre utgör en ockuperande närvaro. Men gränsen mellan ockupation och vakuum/intet är fin, och tunn; kanske finns den inte ens.


*

Människor som är konstanta skrämmer mig, såna som inte tycks påverkas av platser och möten. Men det finns ett krav på samstämmighet och kontinuitet i våra handlingar för att vi ska uppfattas som begripliga. Jag tänker på hur svårt och jobbigt det kan vara att försöka hålla samman sig själv i sammanhang med flera olika personer där ens inbördes roller, eller sätt att handla, skiljer sig åt. I skärningen mellan olika relationer och sätt att vara kan det vara svårt att göra sig själv igenkännbar. Det svåra ligger väl i att i olika relationer göra sig upprepbar, att hålla en viss konstans bland alla impulser till fluktuation.
Det obehagliga med Karlsson är att han är så konstant. Det är svårt att beskriva honom, för han framstår samtidigt som slumpmässig, spretig och impulsiv. Men han är obrydd och oberörd, han rycker på axlarna och hävdar att ”det är en världslig sak”. När han sprängt Lillebrors ångmaskin och Lillebror står med tårfyllda ögon säger han bara att det är en världslig sak, och uppmanar Lillebror att tänka likadant.

Kanske har Astrid Lindgren modellerat Karlsson på taket utifrån Simone de Beauvoirs beskrivning av transcendentala manliga subjekt, tänker jag. Karlsson kan flyga, han är hyper-transcendent och väldigt autonom, tror vi, tror han. Kanske kan Beauvoir hjälpa oss att förstå och beskriva relationen mellan Lillebror och Karlsson?
Simone de Beauvoir skriver apropå den underordnade i ojämlika och asymmetriska relationer att ”[j]aget konstitueras såsom för den andre, genom den andre: ju mäktigare den andre är, desto mer rikedom och makt får jaget; genom att fånga sin herre införlivar jaget i sig alla de egenskaper som denne har”. Men Karlsson är svårfångad där han flyger omkring.
Strävar Lillebror efter att komma ifrån sig själv, sin egen futtighet? Alldeles i början av boken beskrivs Lillebror som oerhört vanlig, och Karlsson som oerhört ovanlig och spännande. Simone de Beauvoir skriver att ”det är i det oreflekterade givandet, i den spontana rörelsen mot den andre, som subjektet lyckas glömma sig självt”. Det liknar en positiv flykt.

Lillebror försöker inte bli som Karlsson, utan han försöker optimera Karlssons tillvaro. När Karlsson ska sova över hos Lillebror på eget initiativ så får han som vanligt Lillebror till att passa upp på honom. Lillebror har ansträngt sig en massa och gjort varm choklad och tjatat till sig bullar till Karlsson och gjort smörgåsar med prickig korv: ”Sedan satt Lillebror på sängkanten hos Karlsson och tittade på när Karlsson åt smörgåsar. Han var så lycklig, det var verkligen roligt att ha sin bästa vän hos sig, och Karlsson var för en gångs skull också nöjd och belåten.” Det är nästan som att han känner lycka genom Karlssons tillfredsställelse. Och så är det det här med att Karlsson för en gångs skull var nöjd. Karlsson är lynnig och ombytlig, medan Lillebror är flexibel och tar Karlssons utbrott med jämnmod. Du ska vara som en mor för mig, säger Karlsson till Lillebror, när han låtsas ha feber och vill ha kuckelimuck-medicin bestående av godis som är sammanrört till en söt smet.

Karlsson säger till Lillebror: ”Visst tycker jag om dej, och nånting måste det ju bero på . . . kanske för att du är så olik mej, stackars lilla barn!”
Simone de Beauvoir skriver att ”den existerande söker sig själv i omvärlden i form av en främmande gestalt som han gör till sin”. I det här fallet är Karlsson tydligt ’den existerande’. Karlsson är den självklarhet som alla differentieras ifrån, som han differentierar alla andra ifrån, till exempel Lillebrors kompisar Gunilla och Krister.

Vad heter du mer än August”, frågade Karlsson.
Jag heter inte August”, sa Krister.
Bra, fortsätt med det”, sa Karlsson.
Dom heter Gunilla och Krister”, sa Lillebror.
Ja, det är otroligt vad folk kan råka ut för”, sa Karlsson. ”Men var inte lessna för det… alla kan ju tyvärr inte heta Karlsson.”

Under flera år har jag gått runt och sporadiskt ställt den Karlsson på taket-frågan till folk: Vad heter du mer än August? Det är något spännande med felställda frågor, som kastar om och ifrågasätter det förgivettagna, och momentant konstruerar om det.

I början av tredje boken skriver Astrid Lindgren att Lillebrors familj ”nästan gillade Karlsson nu, och framför allt förstod de att Lillebror behövde honom”. Lillebrors mamma lägger till, vänd till läsaren: ”Och jag tror att Karlsson också behöver Lillebror”. Men varför behöver de varandra?
Förhållandet mellan Lillebror och Karlsson påminner om det ömsesidiga beroendet mellan den koloniserade och den koloniserande, mellan den förtryckta och den förtryckande: slavägaren är beroende av slaven för att alls kunna konstruera sig som slavägare. Karlsson utformar sig själv genom Lillebror, han behöver Lillebror för att projicera sig själv och hela tiden skapa sig som världens bästa på nytt.
Simone de Beauvoir skriver att ”[d]enna barnsliga imperialism kan bara förekomma hos en individ som drömmer sitt öde; drömmen utplånar tiden och alla hinder, den måste drivas till sin spets för att kompensera sin bristande verklighetsförankring”. Karlsson är ju förankrad i verkligheten, och kanske även hans drömmar, men han verkar stå utanför alla tänkbara gemenskaper. Är Lillebror bara en i raden av Karlssons speglande föremål / pojkar / flickor / barn / människor? Eller är Lillebror kanske i själva verket den första som ser Karlsson och bekräftar hans existens?

Det var nog roligt för Lillebror, att han blev bekant med Karlsson, för där Karlsson flög fram blev allting så äventyrligt och spännande. Kanske Karlsson också tyckte det var roligt att bli bekant med Lillebror, för hur det är, kan det väl inte vara så trevligt att bo alldeles ensam i ett hus utan att någon har en aning om det.

Karlsson behöver bli sedd och befäst som verklig. Karlsson kanske behöver Lillebror för att bli synlig, och existera bland andra människor. Men Karlssons äventyrlighet har sina nackdelar. Berättaren menar att Lillebror alltid längtar efter Karlsson när de inte är tillsammans: ”Underligt var det i alla fall vad allting blev tyst och ledsamt och liksom grått så fort Karlsson var borta.”


*

En dag kommer Karlsson plötsligt på att det är hans födelsedag just den dagen, och han förväntar sig en present av Lillebror. Han behöver nämligen Lillebrors leksakspistol för att skrämma ett får i sin dröm, som vägrar hoppa över hindret när han räknar får för att somna. Med pistolen ska han tvinga det olydiga fåret att hoppa i drömmen. Karlsson osäkrar tillvaron genom att sammanblanda dröm, fantasi och den allmänt vedertagna verkligheten. Redan hans uppenbarelse, hans blotta existens, är omstörtande.
Första boken om Karlsson och Lillebror kretsar mycket kring Karlssons tvivelaktiga existens och familjens misstro. Hans ontologiska status är intrigdrivande. Är han bara Lillebrors påhitt eller existerar han på riktigt? Lillebror berättar för sin mamma att hans kompis, tillika rival, Krister har kastat en sten i huvudet på honom efter att de bråkat om huruvida Karlsson är ett påhitt eller inte. Intrigen kulminerar i och med att Lillebrors familj får se Karlsson på taket när han äter tårta inne hos Lillebror. Familjen ryggar tillbaka och backar ut ur rummet, och lovar varandra att aldrig säga något till någon om Karlsson.

Lillebror vill antingen ha en hund eller en lillasyster av sina föräldrar. Han bönar och ber för att få en hund, men kan nöja sig med en lillasyster. Jag tänker att Karlsson på många sätt är motsatsen till en hund eller en lillasyster, eller i alla fall en motsats till Lillebrors bild av en hund eller lillasyster. Karlssons behov tycks i princip vara gränslösa, och han godtar sällan ett nej. Han är oerhört snabb att positionera sig som offer, och som någon som är utsatt för stort lidande, för att kunna använda sitt lidande för att framställa krav. Han blir förorättad om han inte får som han vill, och hotar att inte vara med längre. Karlsson på taket vill få allt, eftersom ingenting är beroende av honom. Karlsson äter Lillebrors mat, hans bullar, hans köttbullar, hans smörgåsar, hans tårta, hans persika, hans godis, hans kolor. Han lurar av honom hans pengar, hans sista femöringar.

Finns det en utveckling i relationen, sker det en maktförskjutning, eller är den bara skenbar? Länge kommer Karlsson och går precis som han vill, och Lillebror är helt utlämnad åt Karlssons godtycke och infall. Vid ett tillfälle förebrår han Karlsson för att Karlsson försvann när Lillebror skulle visa honom för sin familj, men Karlsson protesterar och gör motstånd mot hans försök att knyta ett ömsesidigt band av beroende. Han värnar om sin autonomi. Karlsson hotar ofta med att han inte ska vara med. Han vill ha lajban, annars kan han sjappa när som helst.
Lillebrors passiva väntande på Karlsson ändras lite när Karlsson upprättar ett signalsystem i mitten av andra boken. Han spänner en lina från Lillebrors fönster till en koskälla under sin egen taknock, så att Lillebror kan kalla på honom genom att dra i linan. Karlsson knyter sig till Lillebror, och Lillebror upplever hur Karlsson knyts till honom: ”Förut hade han fått sitta och vänta och vänta att Karlsson skulle behaga hälsa på. Nu kunde han ringa efter honom, när han kände att han behövde tala med honom.”
Och i början av tredje boken omtalar Karlsson sig själv som Lillebrors ’bästis’, i samband med att han dissar Lillebrors kompisar Krister och Gunilla, och distanserar sig från dem: ”’Kom inte och tala om dom pluttisarna på samma dag som mej’, sa han. ’En vacker och genomklok och lagom tjock man i sina bästa år, hur många dumma små pojkar tror du har en sån bästis, va?’”
Lillebror är halvt medveten om att Karlsson manipulerar honom och ställer upp orättvisa villkor. Han är ibland spydig och gör motstånd, och försöker ompositionera sig i förhållande till Karlsson. Men Karlsson kan framställa sig och anpassa sig till olika diskurser, och manipulera dem. Med sin retorik och sina språk- och verklighetsomkastningar snärjer han människor.


*

När Lillebror och Karlsson är uppe på taket för att filura hör de spädbarnsskrik. I en lägenhet ligger en liten bebis ensam i sin säng och gråter och tjuter, så Karlsson och Lillebror klättrar in genom fönstret. Karlsson svarar på gråten med att hiva upp barnet mot taket och skrika ’plutti-plutti-plutt’. Det funkar första gången: ”[d]et lilla barnet slutade gråta i rena häpenheten”, kommenterar berättaren, men barnet sätter igång att gråta så fort det ”hämtat sig lite”. Det funkar andra gången också, men bebisen börjar snabbt skrika när det blir nedlagt i sängen. Karlsson fortsätter med samma metod ändå; han förmår inte anpassa sig, och han tycks inte kunna hantera sin otillräcklighet: ”’Plutti-plutti-plutt’, röt Karlsson argt och hystade det lilla barnet häftigare än någonsin upp mot taket. ’Plutti-plutti-plutt har jag sagt, och det menar jag också!’” Lillebror tar barnet från Karlsson och sluter sig till att barnet är hungrigt, varpå Karlsson flyger iväg för att hämta mjölk på ett ställe där han brukar stjäla mjölk ibland. När spädbarnet gör ännu större anspråk än Karlsson på att få sina behov uppfyllda hotar mötet mellan dem att skära ihop helt.

Jag ska uppehålla mig lite längre vid episoden med den gråtande bebisen.
När Lillebror tar bebisen i sin famn undrar han högt vad hon heter. Karlsson döper henne snabbt till Gull-Fia, med motiveringen att det heter nästan varenda unge. ”Lillebror hade aldrig hört talas om något barn, som hette Gull-Fia, men han tänkte, att världens bästa barnskötare hade väl bättre reda på vad barn brukade heta.” Lillebror är lite frågande, men han tilltalar omedelbart bebisen som Gull-Fia ändå. Karlsson döper och benämner, han formulerar verkligheten för Lillebror, eller försöker i alla fall. Böckernas berättare är också följsam, och hakar på och refererar lydigt till ungen som Gull-Fia i fortsättningen. Även inför läsaren döper Karlsson alltså barnet. Han konstruerar världen där han flyger och tultar fram.

Karlsson har inte gjort sig känd som någon medkännande figur, men han tycks ömka det som är ensamt. Uppe hos det gråtande barnet som Karlsson kallar för Gull-Fia vill han avskräcka föräldrarna som är ’ute och ränner’ från att lämna barnet ensamt igen, och sätter därför falukorv i ungens händer, så att föräldrarna inte ska våga lämna henne utan uppsikt.
Efter att Karlsson och Lillebror filurat med två skurkar och ficktjuvar som bor i en vindsvåning, och Karlsson utövat ficktjuveri på ficktjuvarna så att de blivit osams och börjat slåss och krossat porslin, så får Karlsson syn på en ensam soppskål som är hel bland alla trasiga tallrikar. Han slänger ner den i golvet så att den också krossas. ”’Varför ska soppskålen vara hel, när alla tallrikarna är trasiga? Den skulle få det så ensamt, stackars soppskål!’” utbrister Karlsson. Och när Lillebror är på besök i Karlssons lilla hus på taket hänger en målning av en ensam tupp på väggen:

Mycket ensam tupp, målad av världens bästa tuppmålare, sa Karlsson med darrande röst. ”Å, vad den tavlan är vacker och sorglig! Men nu får jag inte börja gråta, för då stiger febern.”

Efter att Karlsson har hämtat mjölk åt Gull-Fia flyger han in igenom fönstret ’stolt som en tupp’. Och när Karlsson ligger i Lillebrors garderob och filurar ger han ifrån sig flera ’kuckeliku’ för att förkunna sin existens för Lillebrors kompisar Krister och Gunilla, som han har gömt sig för.
Den godismedicin som Karlsson vill att Lillebror ska röra ihop till honom när han har feber, kuckelimuck-medicin, låter också tupp-relaterat. Är det en medicin för tuppliknande personer kanske, med sin förvrängning av ordet kuckeliku? Jag tänker att målningen av den ensamma tuppen skulle kunna vara ett självporträtt, och att det är därför Karlsson tycker synd om det som är ensamt, eftersom han ser sig själv i de saker som är ensamma och övergivna. Om Karlssons tillvaro präglas av en ensamhet, vem är då denna ensamma man?

Det är svårt att föreställa sig hans existens innan det att han flyger förbi Lillebrors fönster och sätter sig på hans fönsterbräde och klättrar in. Han behärskar språket, men tycks inte kunna läsa, och inte heller kunna räkna särskilt bra. Han kan dock skriva behjälpligt och lämna fula och fräcka lappar som hälsning när han stjäl bullar.
Vem är han utanför Lillebror? Han målar tavlor, filurar och tittar på stjärnor. ”Om kvällarna sitter han på sin farstutrappa och tittar på stjärnorna”, förtäljer berättaren i början av första boken. I filmatiseringen av första boken försöker han också lära sig swahili halvhjärtat, men tröttnar och slänger en köttbulle i sin trattgrammofon. Mycket mer än så får jag inte veta om Karlsson.


*

Föreställningen om autonoma individer är en fiktion. Vi föds in i påverkan och påverkan och åter påverkan, och är under ständig påverkan och åter påverkan, så vilket tillstånd skulle vara o-ockuperat? När skulle vi vara oberoende? Var i tiden?
Vad finns det att invadera hos ett subjekt? En naturaliserad kärna. Jag får postulera en kärna, en inre identitet, hos Karlsson och Lillebror och så vidare. Jag befinner mig i ett språk indränkt i metafysik, och jag får nyttja det för att göra mig begriplig.

Karlsson söker ett jagets ohämmade expansion, i en nästan konstant kolonialistisk rörelse utåt. Det är den barnsliga imperialism som Beauvoir nämnde. Karlsson är asocial; han har relationella praktiker som har gått helt snett. Han är barnslig helt enkelt.
Moralfilosofen Emmanuel Lévinas menar att ”[b]arnrelationen […] är en relation med den andre, i vilken den andre är helt och hållet annan och i vilken denne likväl på något sätt är jag”. Det verkar som att Lévinas av någon anledning främst syftar på relationen mellan far och son, men text är väl till för att användas. Kanske är det så jag kan förklara min relation till Karlsson-karaktären.

Både Beauvoir och Lévinas ser alteriteten, den andres olikhet, som något grundläggande. Lévinas menar att olikheten i varje möte inte får överbryggas, eftersom sammansmältningen leder till att den ena i relationen slukas. Lévinas betonar särskilt mötet ansikte mot ansikte, som en etisk uppmaning.
Vad är en ockupation? Ett besittningstagande. Tar Karlsson Lillebror i besittning? Är det en rimlig fråga? All mänsklig kontakt riskerar att bli kolonialistisk, eller är i någon mening kolonialistisk. Alternativet är väl tystnad och isolering. I varje möte tar vi den andre i anspråk, i olika utsträckning, precis som den andre tar oss i anspråk. En individ kan konstruera och spegla sig på olika sätt i olika människor. Jag ser det som en gradskillnad snarare än en artskillnad. Det finns ingen distinkt gräns mellan ockupation och icke-ockupation. Ockupationen är ömsesidig i ett möte, men den kan vara asymmetrisk. På så sätt ingår kanske alla möten i en våldsekonomi som inte går att komma ifrån eller bryta sig ur.
Kan Karlsson överleva sig själv? Om han är beroende av att Lillebror ser och bekräftar honom så är hans stundtals brutala och barnsliga imperialism ett hot mot honom själv, för vad händer om Lillebror vänder sig bort från honom?

Är det i själva verket Lillebror som ockuperar Karlsson på taket? Med sin sensitivitet och lojalitet, och sitt responsiva och relationella beteende gör han Karlsson beroende av honom.
Utan Lillebror vore Karlsson en rockstjärna utan fans. Det finns väl knappt någon som är mer beroende än vad en rockstjärna är av sina fans. Karlsson verkar i och för sig ha klarat sig ganska bra ganska länge, han framstår inte direkt som modfälld när han träffar Lillebror.
Jag vet inte om Karlsson är en karaktär, han kanske snarare är en funktion eller en utkristalliserad modalitet, ett sätt att vara i världen.

Att trassla in sig i varandra och att snubbla på varandra som en känslomässig och relationell praktik, är det ett ideal?
I den tredje och sista boken blir Karlsson filtrerad genom två tidningsartiklar. Den första artikeln efterlyser en flygande tunna, alternativ en spion som flyger omkring i Vasastan. Karlsson blir ursinnig när han blir beskriven som en flygande tunna i tidningsartikeln, och förebrår Lillebror för beskrivningen. Det stör hans självbild och självframställning. I den andra artikeln, när Karlsson gett sig till känna som det flygande föremålet, beskrivs han som en märklig pojke. I artikeln står det att han är en ”ovanligt tjock liten skolpojke”. Lillebror censurerar innehållet och läser selektivt upp vad som står i artikeln. ”Alldeles normal verkade gossen inte, det måste erkännas”, skriver också journalisten. Men de störande elementen får aldrig Karlsson ta del av, på grund av Lillebrors hänsynstagande och överseende. Är det däri Lillebrors maktposition ligger? Han har möjlighet att rasera Karlssons ihärdiga identitetsbygge, men han gör det inte, kanske för att han själv behöver Karlsson som suverän upptågsmakare.

Inte ens autonomflygaren Karlsson på taket vill vara oberoende, han vill trassla in sig. Efter att han blivit omskriven i tidningen som en lustig liten pojke med en flygmanick, är Lillebror orolig för vad som ska hända. Han befarar att han och Karlsson inte kommer få en lugn stund. Men Karlsson vill inte bli lämnad ifred, han vill ha ståhej och lajban, kanske för att tränga bort ensamheten.

Hela Vasastan kommer att krylla av folk i alla fall, en massa dummingar som vill se dej flyga och försöker stjäla din motor och allt möjligt.”
Karlsson myste.
Tror du verkligen det? Tänk om du har rätt, då kanske vi kan få oss en glad afton ibland i alla fall.”
Glad afton”, sa Lillebror harmset, ”vi får aldrig mer en lugn stund, har jag ju sagt, varken du eller jag.”
Karlsson myste ännu belåtnare.
Tror du verkligen det, ja, vi får hoppas att du har rätt.”

Ingen kommentarer:

Send en kommentar