onsdag den 26. november 2014

«DISSE TINGENE SOM BARE BLIR BORTE.» Søppel som kunst og kontrast i Tor Ulvens forfatterskap

«DISSE TINGENE SOM BARE BLIR BORTE.»

Søppel som kunst og kontrast i Tor Ulvens forfatterskap
Av Anemari Neple, Prosopopeia

Teksten er en lett bearbeidet utgave av et foredrag som ble presentert i forbindelse med Prosopopeias «Tid for tidsskrift», torsdag 5. juni 2014, Bergen offentlige bibliotek.


«Det meste ender jo til slutt som søppel,» sa Tor Ulven i et intervju med Vagant i 1993. Konfrontert med dette, utbrøt journalisten: «Hvor lenge kan du fortsette å gjenta det?» (Hagen & Hoel 1993).

Noen vil kanskje instinktivt stille dette spørsmålet til Tor Ulvens forfatterskap også: Hvor lenge kan en forfatter egentlig fortsette å dvele ved epleskrotter, sigarettstumper og utslitte bildekk? Men Ulven ville ikke være Ulven uten denne evnen til å se med et skjerpet blikk på det vi ellers har en tendens til å oppfatte som trivielt. «Det trivielle er det uforklarlige,» skriver han i et essay (Ulven 1997: 145). Og siden det er vanskelig å tenke seg noe mer trivielt enn søppel, blir spørsmålet i neste omgang: Kan søppel være uforklarlig?

For å svare på det, må vi se på hvilken posisjon søppelet har i Ulvens forfatterskap. Tor Ulven er kjent for søppelmotivene sine, og i resepsjonen blir disse motivene ofte satt i forbindelse med forfatterskapets forgjengelighetstematikk. I Norges litteraturhistorie omtaler Øystein Rottem eksempelvis «forfatterskapets mange beskrivelser av søppelfyllinger» (Rottem, 1998: 411) som han leser i forlengelsen av en «bevissthet om alle ting og veseners forgjengelighet, deres utslettelse og undergang» (ibid.). Janike Kampevold Larsen påpeker videre at Ulven har en «spesiell forkjærlighet for bagatellmessige rester og detaljer, noe som knytter ham til vanitas-tradisjonen, både i den barokke litteraturen og i malerkunsten» (Larsen 2000: 476).[i] Med dette fremhever hun samtidig at Ulvens søppelmotiver har en viktig historisk og kunsthistorisk dimensjon, som det er verdt å merke seg.

Til tross for at søppelmotivene i Ulvens dikt og prosatekster er fremtredende, er de imidlertid ikke nødvendigvis så tallrike som man kan få inntrykk av her. I realiteten skriver nok Ulven langt mer om stillebenmalerier fra 1600-tallet og avansert fritonal samtidsmusikk enn han skriver om avfall og boss. Søppelmotivene peker seg allikevel ut, og Ulven bidrar selv til å peke på dem. Det skjer ikke minst da han utgir samlingen Søppelsolen i 1989. Heller ikke her er det for så vidt søppelet som dominerer, i alle fall ikke på motivnivå. Men den litt provoserende og iøynefallende tittelen lyser liksom på søppelmotivene, både i denne samlingen og i forfatterskapet som helhet. I tillegg er avstanden mellom kunstmotivene og søppelmotivene i forfatterskapet altså mindre enn man skulle tro.

Det er med andre ord flere gode grunner til å ta Ulvens søppelmotiver nærmere i øyesyn. Foruten å inngå i forfatterskapets sentrale tematikk er de, sett under ett, også et godt eksempel på hvordan Ulven i sitt forfatterskap både kan vende tilbake til visse motiver med jevne mellomrom og samtidig utvikle dem. Utviklingen av søppelmotivene skjer både ved at de blir gjenstand for eksperimentering i forskjellige genre, og ikke minst ved at Ulven perspektiverer dem på stadig nye og uventede måter.

PARADOKSALE KONTRASTER (SØPPEL PÅ LIV OG DØD)
Søppel er i utgangspunktet enkelt å definere og lett å kjenne igjen. Søppel er det vi kaster fordi vi vil bli kvitt det, fordi det er oppbrukt eller ødelagt, ubrukelig eller bare uinteressant. Det vi definerer som søppel definerer vi også som verdiløst, og i kjølvannet av dette assosieres begrepet «søppel» ofte med det stygge og det lave. Å definere noe som søppel i en (kunst)kritisk sammenheng, er derfor ofte et forsøk på å utdefinere det. Men de negative konnotasjonene innebærer også at søppel i mange sammenhenger kan fungere som en provokativ kontrast, og det er nettopp i en slik kontrast søppelet første gang opptrer i Ulvens forfatterskap.

Tor Ulven debuterte i 1977 med den surrealistiske diktsamlingen Skyggen av urfuglen. Samme år, og ikke lenge før debutsamlingen kom ut, trykket han fem surrealistiske dikt i tidsskriftet Basar under psevdonymet Ludvig Vargfot. Et av diktene har tittelen «Nest siste olje», og allerede i åpningen av dette diktet finner vi litt boss:

når man på gulvet foran sengen finner
en kokt potet som logrer med halen
en halv melon som hakker tenner
da kan sikkert innholdet i søppelkassen brukes til juletrepynt
[...] (Ulven 2000: 236)

I dette diktet er søppelet ensbetydende med «innholdet i søppelkassen», og kontrasteffekten er klar. Diktet skildrer en fremtidsvisjon hvor søppelet en gang skal kunne henge på juletreet, men om det er en utopi eller en dystopi skal være usagt. Tittelen «Nest siste olje» gir imidlertid en indikasjon på at det er en visjon som beveger seg på grensen til døden. Videre er det interessant å merke seg at den kokte poteten og den halve melonen ikke er definert som søppel, men har fått levende trekk. På surrealistisk vis fremstiller diktet altså gjenstander og fenomener som er både kjente og ukjente på samme tid, og som opptrer i uventede og dels overraskende sammenstillinger.

Også senere i forfatterskapet finnes det eksempler på at søppelmotivene danner paradoksale kontraster hos Ulven:

Konsert XVI
(opera: duett)

Z Å stå stille i skogen mens røde løv
   klistrer seg servilt
   til våte steiner

Æ Og lengte sterkt

Z Etter storbyens
    søppel og snusk

Æ For å få puste
     med lungenes vrangside (Ulven 1995: 89)

I denne teksten, som er hentet fra Ulvens siste bok Stein og speil, er søppelet kort og godt definert som «søppel» og sidestilt med «snusk». Allikevel lengter man etter søppelet, som foretrekkes fremfor skogens ro. Lengselen skyldes i dette tilfellet antagelig at søppelet er assosiert med storbyen, og dermed representerer det moderne bylivet. Storbyens søppel og snusk, er dermed også en konsekvens av storbyens liv, i motsetning til de røde (og døde) løvene i skogen. Nå kan man saktens innvende at også høstløvet genererer nytt liv, på samme måte som det kan diskuteres hvor livgivende det er å puste «med lungenes vrangside». Allikevel synes storbyens søppel i dette tilfellet å være rester etter aktivitet og vilje, mens løvet faller viljeløst og servilt mot skogbunnen. Å lengte etter storbyen og søppelet, kan dermed også leses som en lengsel etter livet. Dette gjør i så fall preferansen for søppel i denne teksten mindre paradoksal. Men til tross for disse, mer positive konnotasjonene, spiller teksten stadig på en kontrast der søppelet beholder sin status som søppel.

POSTMENNESKELIG SØPPEL?
Mot slutten av 80-tallet inntar søppelmotivene en mer fremtredende motivisk plass i Ulvens forfatterskap. Åpningen av Ulvens første prosabok Gravgaver, som ble utgitt i 1988, er et godt eksempel:

Hver dag gående oppå fem tusen to hundre og femogfemti rester av kylling, tre hundre sauelår, et ubestemt tusentall potteskår, et dusin forfalskede terninger, en påfugl, seks hundre og tretten muslinger, en pose med kobbermynter, to hundre og femti hårbørster, fragmenter av en kongelig hjelm, et marsvinskjelett, en keramikkovn, rester av en mur, atskillige havskilpadder, et verksted for pipehoder, samt talløse andre ting, hver dag, uten å vite om dét der nede under dem, under surret av stemmene deres og dameskoenes klaprende hæler. (Ulven 1988: 5)

Som vi ser er dette en voldsom oppramsing og opphoping av gjenstander, både uorganisert og tilsynelatende ukontrollert. Det er som om søppelet truer med å ta over. Når så Søppelsolen, kommer ut året etter Gravgaver, kan vi nesten få inntrykk av at motivovertagelsen er et faktum. Her er søppelet rykket helt frem i tittelen, og opptrer på linje med solen. Omslaget til førsteutgaven av samlingen illustrerer (bokstavelig talt) poenget. Både på forsiden og på baksiden er Søppelsolen illustrert med en skulptur av Giacometti, som også blir tema for et av diktene. I kombinasjon med tittelen, ser vi altså her hvordan søppel og kunst kan møtes på samme side, og endatil på forsiden.

Den motiviske fremhevingen av søppel har muligens vært en medvirkende faktor når anmelderne i denne perioden mente å se en postmenneskelig tematikk i Ulvens forfatterskap. «Jeg er ikke sikker, men jeg tror Tor Ulvens poetiske foretak går ut på å avskrive mennesket,» skriver Jan Jakob Tønseth i sin anmeldelse av Søppelsolen. «Han viser oss et avsjelet univers. Mennesket har vært, men det er ikke mer. Dikteren er som en postmenneskelig arkeolog.» (Tønseth 1989). Tønseths perspektiv korresponderer med Rottem, som påpeker at Ulven ofte er opptatt av «å følge sporene etter tapt liv» og «å tyde de tegnene som levd liv har etterlatt seg» (Rottem 1998: 419). Det korresponderer også med deler av Søppelsolen, som har undertittelen Memorabilia, hvor vi for eksempel møter et dikt-jeg som vil høre om «den tiden/ da jeg ikke/ finnes mer» (Ulven 1989: 6).

Allikevel er det mange aspekter ved Søppelsolen hvor det postmenneskelige perspektivet synes mindre relevant. Et forlatt hus er et av gjennomgangsmotivene i samlingen, og det er ofte i tilknytning til dette huset at vi finner eksplisitte motiviske bossinnslag. I disse tekstene er det imidlertid ikke først og fremst et «avsjelet univers» vi står overfor:

August. Plutselig fikk jeg øye på det, inne i det forlatte kjøkkenet: et askebeger med en sammensnørt epleskrott, en sigarettstump, en kirsebærstein. Hvor mange dager eller uker er det siden det falt så heraldisk på plass? Et rundt blikkaskebeger med bunnen dekket av et svart, kornete belegg, som jord med vulkansk aske (ibid.: 42).

Kjøkkenet er forlatt og søppelet er tilbake, i form av et askebeger med ymse innhold. Men det er stadig et «jeg» som betrakter gjenstandene, og selv om søppelet står sentralt i teksten har det en annen funksjon enn tidligere. Der vi i åpningen av Gravgaver nærmest ble teppebombet med søppel i alle varianter, ser vi i denne teksten hvordan motivene er betraktelig strammet inn og konsentrert. Denne gang opptrer søppelet ikke lenger i en provoserende kontekst. Gjenstandene er snarere kilde til undring og refleksjon. Synet av askebegeret overrasker jeget («Plutselig fikk jeg øye på det»), og bruken av det beskrivende ordet «heraldisk» setter askebegeret inn i en uventet kontekst. Heraldikken er vitenskapen om utformingen av våpenmerker og slektsvåpen, og står i utgangspunktet ikke i forbindelse med askebegeret. Når askebegeret rammer inn epleskrotten, sigarettstumpen og kirsebærsteinen, bærer det allikevel noen visuelle likhetstrekk med våpenskjoldet. Valget av «heraldisk» som beskrivende adjektiv fremhever derfor ikke bare kontrasten mellom de to fenomenene, men også likheten mellom dem. Og søppelmotivene fremstår i mindre grad som søppel enn tidligere. 

Teksten er dermed et eksempel på hvordan en fortolkende beskrivelse kan skape uventede sammenstillinger og få oss til å se tilsynelatende trivielle gjenstander i et nytt lys. Det er dessuten interessant at søppelet i denne teksten ikke lenger er definert som søppel, slik det var i «Nest siste olje» og «Konsert XVI». I stedet fremstår epleskrotten, sigarettstumpen og kirsebærsteinen som gjenstander i sin egen rett. Når gjenstandene betraktes enkeltvis, trer de altså frem på en annen måte.

PÅ GRENSEN TIL KUNST
Noen tekster i Søppelsolen fremstiller mer stillebenlignende tablåer, hvor søppelmotivene (som Kampevold Larsen var inne på) tenderer mot å bli kunstmotiver:

November. Det utslitte bildekket står lent opp mot skjulveggen. Regnvannet nedi blitt til is, med en innefrosset eplekart. Veier av støv og sommerlys bakover, til du er så ung at du blir mindre enn ditt eget øye. En cellehop som ennå ikke har kjent kulde (ibid.: 58).

I dette perspektivet kan fremstillingen av gjenstander som betraktes i menneskets fravær ikke bare sies å peke mot en postmenneskelig tematikk. Tablåene peker også mot den posisjonen stillebengenren skulle få i Tor Ulvens forfatterskap i løpet av 90-tallet.

Danske Lone Hartmann utga i 2007 en glimrende bok med tittelen Sproglige stilleben: En læsestrategi til Tor Ulvens kortprosa, hvor hun belyser stillebenets mange roller i Ulvens forfatterskap. Her fremhever hun blant annet at stillebenet aksentuerer tingenes nærvær og menneskets fravær på en særegen måte: «Stilleben er ikke en afbildning af tingene, som de er efterladt efter menneskers daglige omgang og anvendelse, men er tværtimod arrangementet af almindelige, hverdagslige genstande, så de synes genkendelige og kun ved nærmere eftersyn besidder en foruroligende fremmedhed.» (Hartmann 2007: 42).

Når Ulven i Søppelsolen presenterer tekster hvor utvalgte gjenstander beskrives i et  perspektiv hvor mennesket er fraværende, kan det altså like gjerne sies å peke mot det arrangerte stillebenet som mot et univers hvor mennesket ikke lenger er. En slik lesning harmonerer med Hartmann, som mener Ulvens stilleben er «en litterær kategori, der som malerkunstens konstitueres af menneskets fravær og muliggør en refleksion af dette fravær som en mulighed for at betragte på andre betingelser» (ibid.: 72).

DET AUTOMATISERTE BOSSET
For å forstå denne utviklingen av søppelmotivene fra kontrast til kunst, må vi huske at et av Ulvens fremste kjennetegn som forfatter er hans evne til å fremstille et i utgangspunktet velkjent objekt på en slik måte at det fremstår som noe radikalt annet. Å betrakte «på andre betingelser» er altså et grep Ulven ofte anvender i sitt forfatterskap. Et annet moment er, som nevnt, at Ulven alltid er interessert i det vi vanligvis har en tendens til å overse, glemme eller nedvurdere. Er det noe som faller (bokstavelig talt) i denne kategorien, er det nettopp avfallet.

Søppel er normalt det vi ønsker å bli kvitt så fort som mulig, og i den grad det er en kilde til noe som helst, er det som oftest til irritasjon. Vår omgang med søppel er derfor også et bilde på det Viktor Sjklovskij i «Kunsten som grep» definerer som vår automatiserte omgang med tingene. Sjklovskij reflekterer her over hvordan store deler av livet passerer uten at vi i det hele tatt tenker over det, og at vi i mange tilfeller utvikler en sløvhet i forhold til de tingene som omgir oss. For å illustrere tilstanden, gjengir han et utdrag fra Leo Tolstojs dagbok:

Jeg drev og tørket støv i værelset mitt, og da jeg på min rundgang kom til sofaen, kunne jeg ikke huske om jeg hadde tørket støv av den eller ikke. Da disse bevegelsene er vanemessige og ubevisste, kunne jeg ikke komme på det og følte at det nå var umulig å huske det. [...] Hvis noen bevisst hadde iakttatt meg, ville han kunne rekonstruere min handling, Men hvis ingen hadde sett det, eller en eller annen hadde sett det, men bare ubevisst; Hvis hele dette kompliserte liv hos mange mennesker forløper ubevisst, da er det som om dette liv aldri har eksistert. (Sjklovskij 2003: 18).

Tolstojs refleksjoner over det ubevisste livet tar altså utgangspunkt i støvtørking. I likhet med søppel, hører støvet til hverdagens trivialiteter, til det som alltid er rundt oss og som vi omgås uten større refleksjon. Men for Tolstoj, som for Sjklovskij, er det også de mest basale og trivielle ting og handlinger som illustrerer hvordan store deler av livet blir fortært av glemsel. «Slik går livet tapt og blir til intet,» resonnerer Sjklovskij. «Automatiseringen fortærer tingene, klær, møbler, kvinnen og angsten for krigen» (ibid). Kunstens mål er imidlertid «å gi oss følelse for tingen, en følelse som er et syn og ikke bare en gjenkjennelse» (ibid).

I Ulvens forfatterskap innebærer dette blant annet at søppelet etterhvert heves opp fra en udefinerbar sekkebetegnelse og igjen betraktes på gjenstandsnivå. Så lenge søppelet bare er definert som «innholdet i søppelkassen» eller «søppel og snusk» kan det representere både det stygge og det lave, også hos Ulven. Men idet vi beveger oss ned på gjenstandsnivå, til askebegeret, bildekket og epleskrotten, blir det mer komplisert. Tekstene løfter frem tingene for at vi igjen skal føle dem som enkeltgjenstander med en historie. På denne måten utfordrer Ulven vår holdning til søppelet ved å skyve (som i Søppelsolen) de kasserte objektene fra det trivielle feltet og nærmere kunstfeltet.

SØPPEL GJENNOM TIDENE
Estetikken er imidlertid ikke det eneste alternative perspektivet Ulven setter søppelmotivene inn i. I Vagant-intervjuet påpeker han også at verdien av det vi i dag kaster fra oss, kan endre seg dramatisk over tid: «Noe av det vesentlige arkeologene graver ut fra tidligere tider, er [...] nettopp søppelfyllinger. Dermed finner de ut hva folk brukte, hva de spiste, hva de likte og ikke likte» (Hagen & Hoel 1993). Den enes uinteressante boss er, i neste omgang, den andres verdifulle forskningsdata. En glidende overgang mellom søppel og arkeologi finnes også tematisert i prosadelen av Ulvens forfatterskap, ikke minst i Gravgaver.

Her ligger det med andre ord en innsikt: Det vi kaster fra oss i dag, kan bli gjenstand for helt ny interesse om bare et par tusen år. For Ulven, som generelt har en tendens til å tenke noen tusen år både bakover og framover i tid, er dette selvfølgelig interessant. Men søppelet i Ulvens tekster er ikke bare interessant fordi det bidrar til å gjøre fortiden nærværende. Minst like viktig er det at søppelet vitner om fravær, eller snarere både fravær og nærvær på samme tid. Når fortelleren i en tekst fra kortprosasamlingen Fortæring fra 1991 får øye på en utslitt gummisandal på en strand, er denne innsikten så overveldende at han nesten ikke kan se seg mett på den:

Rett foran meg lå en gummisandal, en av den enkle, billige sorten med bare to remmer; den var så slitt at gummien (rød) i sålen brøt gjennom flere steder, særlig ved hælen, hvor den var sterkt skjev, og kanten tråkket ned til en tynn flis. Inni var dette fottøyet skittengrått, og materialet ruglete, sprukkent og riflete som grov dyrehud. Sett på en viss måte minnet det også om et kart over et forrevent kystlandskap. Mennesket (en kvinne?) som hadde brukt sandalen var på en måte uhyggelig nærværende (man ante konturene av foten i slitasjemerkene), og samtidig helt fjernt, jeg tenkte at jeg aldri ville få vite hvem det var (Ulven 1991: 8-9).

Søppel er altså både nærvær og fravær av mennesket. Det forteller noe om oss, og det forteller om fortiden. Det er en påminnelse om forgjengelighet, og dermed også en påminnelse om vår forgjengelighet, som den tidligere resepsjonen også har vært inne på.

På denne måten kan vi si (som Sjklovskij ville sagt) at Ulven desautomatiserer avfallet: Han dramatiserer det, setter det inn i uventede sammenhenger, skaper kontraster og fremhever at det har en fundamental eksistensiell dimensjon som vi ellers har lett for å overse. Som følge av dette kan også leserens omgang med bosset endres. En forlatt ispinne eller brusboks i veikanten blir aldri det samme etter at Ulven har satt søppelet i et poetisk perspektiv ved å løfte det ut av den trivielle konteksten og lade det med betydning og mening.

SØPPEL SOM MINNE OG GLEMSEL
I Stein og speil samles disse perspektivene til en konsentrert helhet. Her finner vi blant annet følgende tekst:

«Utstilling LII (landskap)»

På den ene siden: postkassen. På den andre: søppelkassen. En polaritet, eller en komplementaritet. I den første legges det som skal inn i huset, i den andre det som skal ut. Postkassen ligner hukommelse, søppelkassen glemsel. Disse tingene som bare blir borte. Som dette skallet som er slått av kanten på glasset her. Jeg husker ikke når eller hvordan, eller at jeg kastet det (glasskåret). Jeg får aldri se det igjen. (Som om jeg snakket om et menneske) (Ulven 1995: 134).

I denne teksten har søppelkassen for alvor inntatt kunstfeltet, og opptrer i en utstilling sammen med postkassen. Den provoserende effekten er så godt som borte. Søppelkassen sees nå ikke bare i motsetning til postkassen, men også som en forlengelse av den. Og den er ikke lenger triviell. Den «ligner» glemsel, og vitner dermed om det som forsvinner ut av syne og ut av sinn. Allikevel kan de fraværende tingene dukke opp igjen som tanker og minner, slik merket på glasset minner om glasskåret. Men også minnet beveger seg på grensen til forsvinning, for fortelleren «husker ikke når eller hvordan, eller at jeg kastet det», noe som frembringer en tapserfaring: «Jeg får aldri se det igjen.»  

Igjen kan vi lese teksten som en refleksjon over hvor automatisk vi kaster fra oss det som er ødelagt, slik at vi ikke en gang kan huske at vi kastet det. Men i erindringen endres fortellerens persepsjon av glasskåret, og vi ser hvordan det nesten oppstår et savn etter gjenstanden fordi den kunne bidra til å holde fast på det som forsvinner. De eksistensielle og estetiske dimensjonene ved søppelet blir altså framtredende i Stein og speil, som dermed understreker at skillet mellom det trivielle og det uforklarlige kommer an på øyet som ser.

Med dette som utgangspunkt, nærmer vi oss en konklusjon i to deler. For det første: Søppel er ikke bare søppel, og for det andre: Søppel i litteraturen er ikke nødvendigvis søppel i det hele tatt. I Tor Ulvens forfatterskap kan søppelmotivene riktignok i utgangspunktet bidra til å utgjøre en kontrast mellom det høye og det lave, for eksempel mellom søppelkassen og juletreet. Men etterhvert som motivene behandles litterært, destabiliseres disse faste grensene, og i siste instans demonstrerer Ulven først og fremst hvordan søppelet kan bli estetisk i et litterært perspektiv.

Når vi har kommet så langt, er spørsmålet kanskje ikke lenger hvor lenge vi kan dvele ved epleskrotter, sigarettstumper og glasskår, men hvordan vi noensinne kunne unngå å dvele ved dem.  

ANVENDT LITTERATUR:

Hagen, Alf van der og Cecilie Schram Hoel: «Et språk som gløder, men later som det ligger under kaldt, ildfast glass.» Intervju med Tor Ulven. Første gang publisert i Vagant 4/93. Elektronisk tilgjengelig: http://www.vagant.no/et-sprak-som-gloder-men-som-later-som-om-det-ligger-under-kaldt-ildfast-glass/ (24.08.2014)

Hartmann, Lone. Sproglige stilleben: En læsestrategi til Tor Ulvens kortprosa. Odense: Syddansk Universitetsforlag, 2007.

Larsen, Janike Kampevold: «… om så bare i et bilde». Etterord i Samlede dikt. Av Tor Ulven. Oslo: Gyldendal, 2000.

Rottem, Øystein: Vår egen tid 1980-98, bind 3, Rottem: Etterkrigslitteraturen. Oslo: Cappelen, 1998. Tilsvarer bind 8 i Norges litteraturhistorie.

Sjklovskij, Viktor B.: «Kunsten som grep». I Moderne litteraturteori: En antologi, 2. utgave, redigert av Atle Kittang, Arild Linneberg, Arne Melberg og Hans H. Skei, 13-28. Oslo: Universitetsforlaget, 2003.

Tønseth, Jan Jakob: «Dikteren som arkeolog». Dagbladet. 27.07.1989.

Ulven, Tor. Gravgaver: Fragmentarium. Oslo: Gyldendal, 1988.

Ulven, Tor. Søppelsolen: Memorabilia. Oslo: Gyldendal, 1989.

Ulven, Tor. Fortæring: Prosastykker. Oslo: Gyldendal, 1991.

Ulven, Tor. Stein og speil: Mixtum compositum. Oslo: Gyldendal, 1995.

Ulven, Tor. Essays. Redigert av Henning Hagerup og Morten Moi. Etterord av Henning Hagerup. Oslo: Gyldendal, 1997.

Ulven, Tor. Samlede dikt. Redigert av Morten Moi. Etterord av Janike Kampevold Larsen. Oslo: Gyldendal, 2000.



[i] For Kampevold Larsen bidrar søppelmotivene i Ulvens forfatterskap til å modernisere vanitas-genren: «[D]er vanitas-installasjonene besto av hodeskaller, skjell, timeglass, bøker og stearinlys, ser vi at Ulven moderniserer og aktualiserer denne tradisjonen ved å introdusere objekter og bilder som ikke har hatt noen plass i denne estetiserende formen for maleri: plastflasken, lyspæren, TV-skjermen, brødsmuler eller en plastsandal flytende i vannkanten – objekter som ikke er bestandighetssymboler og som i utgangspunktet er historieløse.»

Ingen kommentarer:

Send en kommentar